Vaktmästarna

The Vergers är kyrkvaktmästare som har ett gemensamt intresse i musiken. Genom att blanda musikstilar skapar vi vår speciella stil. Folkmusik, visa, melodiös rock & populärmusik bildar grunden i konstellationen.





fredag 11 december 2009

Vinyl CD



Coolt och nostalgi. Lennart och jag pratade om CD skivor som liknar vinylskivor med "riktiga" spår och allt. Jag hittade sådana till bra pris på Ginza.se (Klicka på länken för att komma direkt till skivorna) De kostar 79 kr för 7 stycken så lite mer än 10kr/styck. Jag har just beställt och ska spela in The Verger Tune och ge bort i julklapp ;)
-OK men är de bra då?
-Vet inte, men så här skrivs det om dem:


  • LPCD-R tål UV-strålning bra. En vanlig skiva klarar ca 4 timmar i direkt solljus medan dessa klarar ca 200 timmar.
  • För att få den rätta looken och känslan har man lagt fem lager tryckfärg på ovansidan vilket gör dem extremt reptåliga då det är ovansidan som är känsligast.
  • Oberoende tester har visat att svarta CD-skivor låter bättre än silvriga. Om du måste vara en audiofil för att verkligen höra skillnaden är en annan fråga.

Ja det är väl bara att testa. Jag får väl skriva igen när jag testat själv. Men jag tänkte på att om man ska hinna få såna till jul så ska det ju beställas så fort som möjligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar