Vaktmästarna

The Vergers är kyrkvaktmästare som har ett gemensamt intresse i musiken. Genom att blanda musikstilar skapar vi vår speciella stil. Folkmusik, visa, melodiös rock & populärmusik bildar grunden i konstellationen.





lördag 12 december 2009

I fikarummet skapas musik

Jag och Lennart hade fikapaus och Arne som har ledigt för säsongen kom förbi och drack kaffe med oss. Det var en ganska fin dag med lite solglimtar och plusgrader. Plötsligt knackade det på dörren och där stod Magnus klockan 9.00 på morgonen.
-Hej grabbar! ska vi spela in vad vi har gjort.
Okej han skulle komma idag. Men jag trodde han skulle komma efter jobb och då skulle ju inte jag kunna vara med. Så det var kul att han kom nu.
Lennart plockade fram sin minidiscspelare (varför blev inte minidisc standard istället för CD?) och en stereomikrofon. Så i denna roliga miljö (en vaktmästarbod på Allerums kyrkogård. Får ta en bild och visa hur den ser ut senare) skapades musik.
Magnus började spela sin låt. WOW jag var imponerad....den mannen har ju talang. Jag blev jätteinspirerad att skriva text och melodi till det han spelade upp. Irländskt inspirerat med en härlig gemenskapshets känsla möjligen aningar av en trevlig pub ;). Magnus och Lennart pratade folkmusikspråk om vad det var för slags musik. Men jag har ju inte lärt mig det språket än så jag får beskriva med känsla istället.
Lennarts tur....Åter igen WOW. Vilken tur jag har som får arbeta med så duktiga musiker. Lennarts låt fick tankarna att gå till en sommaräng med en porlande bäck och lekande barn.
Min tur.....vet inte vad jag ska säga....svårt att säga WOW om mig själv men jag känner mig nöjd och stolt över vad jag har gjort. Arne sa att han fick känslan av en strand och havet. Jag har börjat med text till låten men fastnat...kanske ska lägga upp vad jag skrivit hittills här och få nån hjälp att komma vidare???

Ja detta var förmiddagen en vanlig onsdag i Allerum. Låtarna är ju långt ifrån klara...meningen nu är att alla ska jobba med varandras material. Men vi är taggade och vi vill in i studion igen ASAP.
Sen var det ut på kyrkogården igen och räfsa löv. Arne åkte hem och Magnus åkte och chefade på sitt håll. Jag och Lennart räfsade. Men vi var båda väldigt inspirerade. Lennart gick till och med och kom på en ny låtidé men den får han själv berätta om.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar